La fotografía zombi en la cultura popular. Notas críticas

Authors

  • Fernán Rioseco Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.22370/sst.2015.5.5141

Keywords:

PHOTOGRAPHY, ZOMBIE, CULTURE, LENGUAJE, LENGUAGE, POWER

Abstract

In opposition to the increasingly widespread theory death of photography (Belting, 2007; Ritchin, 2009), the paper propose to defend the political use of photography as an element of analysis taking the zombie theme in popular culture. For this, two fundamental theses, closely related are presented: The first is that photography contributes to the deconstruction of language and discourse of power in capitalist societies after terrorist attacks of 11/S; and the second is that the decline of a society is evident, first, through the degeneration of his language. The overlap of these thesis aims to rescue the function of photography appealing to their political genealogy, but accepting that a review of the photographic exercise because of the emergence of digital media is necessary. Thus conceived, the photography is part of a narrative exercise that helps build community, identity and history

References

Barthes, R. (2006): La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Madrid: Paidós 10° Edición.

Baudelaire, CH. (1964): El pintor de la vida moderna. Nueva York: Da Capo Press.

Beck, U. y Beck-Gernsheim, E. (2003): La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas. Paidós Ibérica, Estado y Sociedad 114.

Belting, H. (2007): Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Ediciones.

Benjamin, W. (2011): Breve historia de la fotografía. Casimiro Libros.

Birkenstein, J., Froula, A & Randell, K. Reframing 9/11. Film, Popular Culture and the “War of Terror”. Estados Unidos: Continuum International Publishing Group, 2011.

Bishop, K. W., American Zombie Gothic. The Rise and Fall (and Rise) of The Walking Death in Popular Culture, McFarland & Company, Inc., Publishers.

Borges, J.L. (2011): Obras completas I (1923-1949). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Bourdieu, P. (2003): Un arte medio: Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía: Gustavo Gili.

Buck-Morsa, S., “El flâneur, el hombre-sandwich y la puta: las políticas del vagabundeo”, en New German Critique N°39, Second Special Issue on Walter Benjamin (Autumn, 1986).

Campbell, J. (1991): El poder del mito. Barcelona: Emecé, Colección Reflexiones, 314 pp.

Cortes, Cecilia (2007): Las huellas del tiempo, el uso político de la fotografía. Universidad de Buenos Aires.

Cuvardic García, D. (2012): El flâneur en las prácticas culturales, el costumbrismo y el modernismo. París: E-book.

Chalfen, R. (1987): Snapshot Version of Life. Bowling Green State University Popular Press.

Chalmers, D. (1999): La mente consciente. Barcelona: Gedisa.

Dubois, P. (1986): El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Ediciones Paidós.

Fernandez Gonzalo, J. (2011): Filosofía Zombi. Madrid: Editorial Anagrama.

Fontcuberta, J. (2010): La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, SL.

Friedberg, A. (1991): Les Flâneurs du mal (l): Cinema and the Postmodern Condition, PMLA, Vol. 106, No 3, May.

Gibran, L. (2013): “Psicoanálisis y monstruosidad”, Revista Consecuencias, Edición N°10, junio de 2013; Disponible en http://www.revconsecuencias.com.ar/ediciones/010/template.asp?arts/Aplicaciones/Psicoanalisis-y-monstruosidad.html.

Harrison, B. (2004) Snap Happy: toward a sociology of everyday photography. In C. Pole (ed.) Seeing is Believing?: Approaches to Visual Research (Vol. 7, pp 23-39): JAI Press.

Jenks, C. (1995) Watching your step: The History and Practice of the Flaneur, Visual Culture. Ed. Chris Jenks. NY: Routledge.

Lipovetsky, G., (1986): La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.

Mitchell, W. (1992): The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era, Cambridge, Mass., MIT Press.

Mirzoeff, N. (1999): An introduction to visual culture. Londres, Routledge.

Moulián, T. (1998): El consumo me consume. Santiago: LOM.

Poe, E. A. (2012), Cuentos Completos. Traducción de Julio Cortázar, 2° reimpresión. Buenos Aires.

Ritchin, F. (2009): After Photography. Nueva York: W.W. Norton & Company, Inc.

Sloterdijk, P. (2007): El palacio de cristal, Conferencia pronunciada en el marco del debate “Traumas urbanos”; La ciudad y los desastres”, Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona, CCCB, 2004.

Smart, B. (1994): “Digesting the modern diet: gastro-porn, fast food and panic eating”, in K. Tester (ed.) The Flaneur (Routledge, London), pp. 158-80.

Sontag, S. (2006): Sobre la fotografía. México D.F.: Alfaguara.

Van Dijck, J. (2007): Mediated memories in the digital age. Standford: Stanford Univ. Press.

Venegas Ahumada, C. (2011): “El Mall Plaza: su página web y arquitectura como espacios de fantasma y fantasía ideológica. Un psicoanálisis al sujeto de consumo”. Valparaíso, Revista Faro N°13, Universidad de Playa Ancha.

Zizek, S. (2005): La suspensión política de la ética. Introducción. Buenos Aires: FCE.

Published

2015-12-30

How to Cite

Rioseco, F. (2015). La fotografía zombi en la cultura popular. Notas críticas. Serie Selección De Textos , 5, 161–180. https://doi.org/10.22370/sst.2015.5.5141