spanish The Tasks of Philosophy of Biology (Viewed from Iberoamerica)
DOI:
https://doi.org/10.22370/lv.2024.30.1.3987Keywords:
didactics, epistemological history, epistemological vigilance, ideology, metatheoryAbstract
Distrustful of rupturist or refoundational proposals, Philosophy of Biology must give continuity to these six tasks that it has already been carrying out: [1] The metatheoretical reflection; [2] The epistemological clarification of the most current theoretical developments in the life sciences; [3] The historical-epistemological studies; [4] The support to the didactics and popularization of Biology; [5] The epistemological surveillance of biotechnological and biomedical developments; and [6] The unmasking of the ideological usages and biases that may affect the discourse of biological and biomedical sciences in general. This agenda, already under development, does not exclude the raising of problems not yet discussed, nor the reopening of controversies that may have been prematurely closed. The Philosophy of Biology developed in the Ibero-American world shows very well the type of problems that the fulfillment of these tasks raises.
References
Aduriz-Bravo, A. & González-Galli, L. (2023). Darwin’s ideas as epitomes of abductive reasoning in the teaching of school scientific explanation and argumentation. In L. Magnani (Ed.), Handbook of abductive cognition (pp. 1109-1145). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10135-9_5
Álvarez, J. (2013). Selección natural y construcción de nicho una ¿dialéctica? Contrastes, S. 18, 343-355. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1177
Álvarez, J. (2019). Variedades del Antropoceno: transición de la Geología a la Filosofía de la Historia. Contrastes, 24(1), 83-103. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v24i1.6708
Amundson, R. (2005). The changing role of the embryo in evolutionary thought. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139164856
Arthur, W. (2002). The emerging conceptual framework of Evolutionary Developmental Biology. Nature, 415, 757-764. https://doi.org/10.1038/415757a
Artiga, M. & Martínez, M. (2016). The organizational account of function is an etiological account of function. Acta Biotheorica, 64, 105-117. https://doi.org/10.1007/s10441-015-9256-x
Artigue, M. (1989). Épistémologie et didactique. Cahier de DIDIREM, 3, 1-24.
Bachelard, G. (1938). La formation de l’esprit scientifique. Vrin.
Barahona, A., Casanueva, M., & Vergara, F. (2021). Virus, zoonosis, pandemias y construcción de nicho. In A. Barahona, M. Casanueva, & F. Vergara (Eds.), Biofilosofías para el Antropoceno (pp. 321-331). UNAM.
Barahona, A. & Martínez, S. (1998). Teleología y Biología. In S. Martínez & A. Barahona (Eds.), Historia y explicación en Biología (pp. 419-430). Fondo de Cultura Económica.
Baravalle, L. & Luque, V. (2022). Towards a Pricean foundation for cultural evolutionary theory. Theoria, 37, 209-231. https://doi.org/0.1387/theoria.21940
Baravalle, L. & Vecchi, D. (2020). Drift as a force of evolution: A manipulationist account. In L. Zaterka & L. Baravalle (Eds.), Life and evolution (pp. 143-159). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39589-6_9
Basanta, S. & Nuño De La Rosa, L. (2022). The female orgasm and the homology concept in Evolutionary Biology. Journal of Morphology, 284, e21544. https://doi.org/10.1002/jmor.21544
Bernard, C. (1865). Introduction à l’étude de la Médecine Expérimentale. Baillière.
Blanco, D. (2012). Primera aproximación estructuralista a la teoría del origen común. Agora, 31(2), 171-194. https://doi.org/10.15304/ag.31.2.1058
Blanco, D. & Ginnobili, S. (2020). Piezas owenianas en el rompecabezas darwiniano. Asclepio, 72(2), 325-338. https://doi.org/10.3989/asclepio.2020.26
Brandon, R. & McShea, D. (2010). Biology’s first law. University of Chicago Press.
Brown, H. (1998). La nueva Filosofía de la Ciencia. Tecnos.
Canguilhem, G. (1955). La formation du concept de réflexe. Presses Universitaires Françaises.
Caponi, G. (2003). Darwin: entre Paley y Demócrito. História Ciências Saúde, 10(3), 993-1024.
Caponi, G. (2007). La amplia agenda de la Filosofía de la Ciencia. Filosofia-Unisinos, 8(2), 75-82.
Caponi, G. (2008). Georges Cuvier: un fisiólogo de museo. UNAM.
Caponi, G. (2012). Réquiem para el Centauro. Centro Lombardo Toledano.
Caponi, G. (2013). El concepto de presión selectiva y la dicotomía próximo-remoto. Aurora, 25(36), 197-216. https://doi.org/10.7213/revistadefilosofiaaurora.7771
Caponi, G. (2014). Contribución a una Historia de la distinción próximo-remoto. Revista Brasileira de História da Ciência, 7(1), 16-31.
Caponi, G. (2017). Sobreestimación epistemológica de la construcción de nicho. Metatheoria, 8(1), 129-144. https://doi.org/10.48160/18532330me8.168
Caponi, G. (2018a). Determinismo y organización: fundamentos y límites del programa de Claude Bernard. Universidad El Bosque & Universidad Nacional de Colombia.
Caponi, G. (2018b). ¿Qué quiere decir ‘naturalizar’? Ludus Vitalis, 26(50), 185-188.
Caponi, G. (2019). Lo natural, lo seglar y lo sobrenatural. Revista de Humanidades de Valparaíso, (14), 27-55. https://doi.org/10.22370/rhv2019iss14pp27-55
Caponi, G. (2020). The Darwinian naturalization of teleology. In L. Zaterka & L. Baravalle (Eds.), Life and evolution (pp.121-142). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39589-6_8
Caponi, G. (2021). Cómo ser un biólogo de izquierda: la Regla de Lewontin-Gould. Ludus Vitalis, 29(56), 5-10.
Caponi, G. (2023). ¿Qué es un sesgo ideológico? Revista de Humanidades de Valparaíso, (21), 65-82. https://doi.org/10.22370/rhv2023iss21pp65-82
Caponi, S. (2021). A crítica ao cientismo não é negacionismo: a psiquiatria biológica em questão. In S. Caponi, F. Stolf-Brzozowski, & L. Lajonquiere (Eds.), Saberes expertos e medicalização no domínio da infância (Vol. 1, pp. 65-89). LiberArs.
Caponi, S. (2023). Política, psicofármacos y vida cotidiana. Xoroi.
Caponi, S. & Caponi, G. (2023). Los estigmas epigenéticos: ¿se está articulando una nueva teoría de la degeneración? In S. Caponi; M. Vásquez; Mazon, M.; F. Stolf-Brzozowski; & J. Ladrón de Guevara (Eds.), Saberes expertos e medicalização no domínio da infância, Vol. 2 (pp. 15-40). LiberArs.
Caponi, S., Sevilla, J., & Hummel, L. (2023), El sesgo de género en el discurso y en las intervenciones psiquiátricas. Estudos Feministas, 31(1), e93055. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n193055
Casanueva, M., Folguera, G., & Peimbert, M. (2013). Jerarquías integración y complejidad en Biología, un posible marco para la Evo-Devo. Contrastes, S. 18, 127-142. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1163
Casanueva, M. & Madrigal, R. (2021). Estructura lógico-conceptual de la teoría de la construcción de nicho: una reconstrucción grafo-modelo. In A. Barahona, M. Casanueva & F. Vergara (Eds.), Biofilosofías para el Antropoceno (pp. 69-104). UNAM.
Cerezo, M. (2014). Hacia un naturalismo liberal en Filosofía de la Biología. In R. Gutierrez & J. Sanmartin (Eds.), La Filosofía desde la Ciencia (pp. 51-80). Centro Lombardo Toledano.
Chediak, K. (2011). Função e explicações funcionais em Biologia. In P. Abrantes (Ed.), Filosofia da Biologia (pp. 83-96). Artmed.
Cohen, M. (1959). Reason and Nature. Dover.
Collingwood, R. (1940). An essay on Metaphysics. Oxford University Press.
Cummins, R. (1975). Functional analysis. Journal of Philosophy, 72(20), 741-765. https://doi.org/10.2307/2024640
Dal-Farra, R. & Nunes-Neto, N. (2014). Reflexões sobre Filosofia e História da Biologia e Educação. Acta Scientiae, 16(2), 370-382.
De Beer, G. (1958). Embryos and ancestors. Oxford University Press.
Diéguez, A. (2013). La función explicativa de los modelos en Biología. Contrastes, S. 18, 41-54. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1157
Diéguez, A. (2014). Delimitación y defensa del naturalismo filosófico. In R. Gutiérrez & J. Sanmartin (Eds.), La Filosofía desde la Ciencia (pp. 21-49). Centro Lombardo Toledano.
Diez, J. & Moulines, U. (1999). Fundamentos de Filosofía de la Ciencia. Ariel.
Eldredge, N. (1985). Unfinished synthesis. Oxford University Press.
El-Hani, C., Nunes-Neto, N., & Carmo, R. (2016). Teleologia, função e ensino de biologia. Acta Scientiae, 18(3), 820-839.
Esposito, M. & Vallejos, G. (2020), Performative Epistemology and the Philosophy of Experimental Biology. In L. Zaterka & L. Baravalle (Eds.), Life and evolution (pp. 47-68). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39589-6_4
Esposito, M. (2014). Romantic Biology 1890-1945. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315654539
Etxeberria, A. (2013). La morfología en Evo-Devo: enfoque generativo y genealógico Contrastes, S. 18,159-171. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1165
Etxeberria, A. & Rodriguez, A. (2022). Menopausia y envejecimiento desde la salud menstrual. Pasajes, 65, 29-44.
Fehr, C. (2006). Explanations of the evolution of sex. In S. Kellert, H. Longino, & K. Waters (Eds.), Scientific Pluralism (pp. 167-189). University of Minnesota Press.
Folguera, G. (2011). Enfoques y desenfoques de los programas de investigación de la Biología Evolutiva del Desarrollo. Ludus Vitalis, 19, 325-331.
Folguera, G. (2020). La ciencia sin freno. CFP24 Ediciones.
Gayon, J. (1992). Darwin et l’après-Darwin. Kimé.
Ghiselin, M. (1997). Metaphysics and the origin of species. State University of New York.
Ginnobili, S. (2012). Reconstrucción estructuralista de la teoría de la selección natural. Agora, 31(2), 143-169. https://doi.org/10.15304/ag.31.2.1055
Ginnobili, S. (2015). El papel de la Filosofía de la Ciencia en la comunicación y la enseñanza de la ciencia: el caso de la teoría de la selección natural. 100-Cs, 1(1), 20-35.
Ginnobili, S. (2022a). Darwinian functional Biology. Theoria, 37(2), 233-255. https://doi.org/10.1387/theoria.22645
Ginnobili, S. (2022b). Una gran familia (con ilustraciones de Guido Ferro). Iamiqué.
González-Galli, L. & Meinardi, E. (2011). The role of teleological thinking in learning the Darwinian model of evolution. Evolution: Education and Outreach, 4, 145-152. https://doi.org/10.1007/s12052-010-0272-7
González-Galli, L. & Meinardi, E. (2015). Una investigación sobre los obstáculos para el aprendizaje del modelo de evolución por selección natural en estudiantes de escuela secundaria de Argentina. Ciência & Educação, 21(1), 101-122. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010007
González-Galli, L. & Meinardi, E. (2017). Obstáculos para el aprendizaje del modelo de evolución por selección natural en estudiante universitarios de biología. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(3), 535-549. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i3.03
González-Galli, L., Ariza, Y., & Ginnobili, S. (2022). Do what Darwin did. How to deal with teleological misconceptions in the classroom. Science & Education, 31, 597-617. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00186-8
Gould, S. (1977). Ontogeny and phylogeny. Harvard University Press.
Gould, S. (1981). The mismeasure of man. Norton.
Gould, S. (1987). Freudian slip. Natural History, 96(2), 14-21.
Gould, S. (2002). The Structure of Evolutionary Theory. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjsf433
Granger, G. (1989). Para una epistemología del trabajo científico. In J. Hamburger (Ed.), La Filosofía de la Ciencia, hoy (pp. 140-154). Siglo XXI.
Guerrero, S. (2021). Biología, ideología y reificación. Ludus Vitalis, 29(56), 45-50.
Guerrero, S. & Muñoz, L. (2018). Epistemologías transfeministas e identidad de género en la infancia: del esencialismo al sujeto del saber. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 4, e168. https://doi.org/10.24201/eg.v4i0.168
Hennig, W. (1968). Elementos de una sistemática filogenética. EUDEBA.
Hull, D. (1973). Darwin and its critics. Harvard University Press.
Jacob, F. (1971). Logique du Vivant. Gallimard.
Kerlan, A. (1987). Didactique et épistémologie : éclairages bachelardiens. Aster, 5, 71-85.
Kuhn, T. (1957). The Copernican Revolution. Cambridge University Press.
Laland, K., Sterelny, K., Odling-Smee, J., Hoppit, W., & Uller, T. (2011). Cause and effect in Biology Revisited: Is Mayr’s Proximate-Ultimate Dichotomy Still Useful? Science, 334, 1512-1516. https://doi.org/10.1126/science.1210879
Laland, K., Uller, T., Feldman, M., Sterelny, K., Müller, G., Moczek, A., Jablonka, E., & Odling-Smee, J. (2014). Does evolutionary theory need a rethink? Yes, urgently. Nature, 514, 161-164. https://doi.org/10.1038/514161a
Laland, K., Uller, T., Feldman, M., Sterelny, K., Müller, G., Moczek, A., Jablonka, E., & Odling-Smee, J. (2015). The extended evolutionary synthesis: its structure, assumptions and predictions. Proceedings of the Royal Society B, 282, 1-14. https://doi.org/10.1098/rspb.2015.1019
Lennox, J. (2001). History and Philosophy of Science: A Phylogenetic Approach. História Ciência Saúde, 8(3), 655-670. https://doi.org/10.1590/S0104-59702001000400008
Lewontin, R. (1991). Biology as ideology. Anansi.
Lewontin, R. (2001). Women versus the biologists. In It aint’t necessarily so (pp.1997-227). NYRB.
Lewontin, R., Rose, S., & Kamin, L. (1984). Not in our genes: Biology, ideology and human nature. Pantheon Books.
López-Beltrán, C. (1998). Narrativa y explicación en las ciencias naturales. In S. Martínez & A. Barahona (Eds.), Historia y explicación en Biología (pp. 197-211). Fondo de Cultura Económica.
López-Beltrán, C. & Garcia, V. (2013). Aproximaciones científicas al mestizo mexicano. História Ciências Saúde, 20(2), 391-410.
López-Orellana, R., Redmond, J., & Cortés-García, D. (2019). Un enfoque inferencial y dinámico de la modelización y la comprensión en Biología. Revista de Humanidades de Valparaíso, (14), 315-334. https://doi.org/10.22370/rhv2019iss14pp315-334
Lorenzano, P. (2014). What is the Status of the Hardy-Weinberg Law within Population Genetics? In M. Galavotti, E. Nemeth, & F. Stadler (Eds.), European Philosophy of Science – Philosophy of Science in Europe and the Viennese Heritage (pp. 159-172). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01899-7_11
Lorenzano, P. & Díaz, M. (2020). Laws, models, and theories in Biology. In L. Zaterka & L. Baravalle (Eds.), Life and evolution (pp. 163-208). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39589-6_10
Martínez, M. (2009). Los constreñimientos del desarrollo y la integración Evo-Devo: precisiones y distinciones en torno al tema. Acta Biológica Colombiana, 14, 151-168.
Martínez, M. (2013). Los constreñimientos del desarrollo y su papel causal en la evolución. Contrastes, S. 18, 173-186. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1166
Martínez, M. (2021). Construcción de nicho: consideraciones críticas. In A. Barahona, M. Casanueva, & F. Vergara (Eds.), Biofilosofías para el Antropoceno (pp. 209-225). UNAM.
Martínez, M., Mosqueda, A., & Oseguera, J. (2020). Evolutionary Debunking Arguments and Moral Realism. In L. Zaterka & L. Baravalle (Eds.), Life and evolution (pp. 103-120). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39589-6_7
Martínez-Contreras, J. (1989). Las costumbres de los monos según Buffon. Arbor, 132(517), 41-61.
Martínez-Contreras, J. (1999). Primates humanos y no humanos en la obra de Buffon. In R. Gutiérrez-Lombardo, J. Martínez-Contreras, & J. Vera-Cortés (Eds.), Estudios en Historia y Filosofía de la Biología (Vol. 1, pp. 247-261). Centro Lombardo Toledano.
Martínez-Contreras, J. (2001). El descubrimiento europeo de los póngidos y sus repercusiones en la filosofía ilustrada. Cuicuilco, 8 (23), 223-237.
Martínez-Contreras, J. (2002). Köhler y Yerkes: La búsqueda experimental de la inteligencia en primates no-humanos. In J. Martínez-Contreras, R. Gutiérrez-Lombardo, & J. Vera-Cortés (Eds.), Naturaleza y diversidad humana (pp. 185-205). Centro Lombardo Toledano.
Mayr, E. (1982). The growth of biological thought. Harvard University Press.
Mayr, E. (1961). Cause and Effect in Biology. Science, 134, 1501-1506. https://doi.org/10.1126/science.134.3489.1501
Moya, A. (1989). Sobre la estructura de la teoría de la evolución. Anthropos.
Müller, G. (2007). Evo-Devo: extending the Evolutionary Synthesis. Nature reviews-Genetics, 8, 943-949. https://doi.org/10.1038/nrg2219
Nagel, E. (1978). La estructura de la ciencia. Paidos.
Nunes-Neto, N. & El-Hani, C. (2009). O que é função, debates na Filosofia da Biologia atual. Scientiae Studia, 7(3), 353-401. https://doi.org/10.1590/s1678-31662009000300002
Nunes-Neto, N., Moreno, Á., & El-Hani, C. (2014). Function in ecology: an organizational approach. Biology & Philosophy, 29, 123-141. https://doi.org/10.1007/s10539-013-9398-7
Nuño De La Rosa, L. & Etxeberria, A. (2012). Pattern and process in Evo-Devo: descriptions and explanations. In H. Regt, S. Hartmann, & S. Okasha (Eds.), The European Philosophy of Science Association Proceedings 1: Amsterdam, 2009 (pp. 263-74). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2404-4_23
Nuño De La Rosa, L. (2013). El problema de la función en Evo-Devo. Contrastes, S.18, 187-199. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1167
Olmos, A. (2018). El concepto de función y la explicación funcional de la Neuroetología. Teséo.
Olmos, A., Roffé, A., & Ginnobili, S. (2020). Systemic Analysis and Functional Explanation. In L. Zaterka & L. Baravalle (Eds.), Life and evolution (pp. 209-230). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39589-6_11
Ospovat, D. (1981). The development of Darwin’s theory. Cambridge University Press.
Polanyi, M. (1966). The tacit dimension. Chicago University Press.
Popper, K. (1980). La lógica de la investigación científica. Tecnos.
Poulton, E. (1908). Mutation, Mendelism and Natural Selection. Introduction to E. Poulton, Essays on evolution 1889-1907 (pp. 13-48). Clarendon Press.
Rescher, N. (1994). Los límites de la ciencia. Tecnos.
Richards, R. (2010). The species problem. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511762222
Richardson, R. (2007). Evolutionary Psychology as maladapted psychology. MIT Press.
Rocha de Almeida, A. & El-Hani, C. (2010). Um exame histórico-filosófico da Biologia Evolutiva do Desenvolvimento. Scientiæ Studia, 8(1), 9-40. https://doi.org/10.1590/S1678-31662010000100002
Roffé, A. & Ginnobili, S. (2019). El estatus metateórico de ZFEL. Revista de Humanidades de Valparaíso, (14), 57-73. https://doi.org/10.22370/rhv2019iss14pp57-73
Rosas, A. (2011). La evolución de la moral contractual. Ideas & Valores, 147, 209-222.
Ruse, M. (1979). The Darwinian revolution. Chicago University Press.
Russell, E. (1916). Form and function. Murray.
Saborido, C. (2013). Normas naturales y funciones biológicas. Contrastes, S.18, 113-124. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1162
Stakonski, J. (2022). Compatibilizando autopoiese e atribuições funcionáis. Principia, 26(1), 95-111. https://doi.org/10.5007/1808-1711.2022.e84679
Suarez, E. & Martínez, S. (1998). El problema del reduccionismo en Biología. In S. Martínez & A. Barahona (Eds.), Historia y explicación en Biología (pp. 337-370). Fondo de Cultura Económica.
Suárez-Ruíz, J. (2019). Sobre la legitimidad de la interrogación meta-filosófica en filosofía de la biología. Revista de Humanidades de Valparaíso, (14), 377-393. https://doi.org/10.22370/rhv2019iss14pp377-393
Tooby, J. & Cosmides, L. (1992). The psychological foundations of culture. In J. Barkow, J. Tooby, & L. Cosmides (Eds.), The adapted mind (pp. 19-136). Oxford University Press.
Wright, L. (1973). Functions. Philosophical Review, 82(2), 139-168. https://doi.org/10.2307/2183766
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gustavo Caponi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.